مبانی نظری اضطراب و تعلل ورزی,آموزش مدیریت استرس,حل مساله اجتماعی

مبانی نظری اضطراب و تعلل ورزی,آموزش مدیریت استرس,حل مساله اجتماعی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 92 کیلو بایت

تعداد صفحات : 75

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اضطراب و تعلل ورزی,آموزش مدیریت استرس,حل مساله اجتماعی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

مقدمه فصل 2. 14

اضطراب.. 14

اختلالات اضطرابی از دیدگاه DSM-IV-R. 19

اختلال اضطراب منتشر. 21

اختلال وحشت زدگی.. 22

اختلال فشار روانی پس آسیبی.. 22

اضطراب آشکار و پنهان. 23

عناصر اضطراب.. 25

شیوع اضطراب.. 26

ریشه ها و عوامل اضطراب.. 27

درجات اضطراب.. 28

تشخیص بالینی اضطراب.. 29

انواع پاسخ به اضطراب.. 29

دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن. 31

نظریة روانکاوی فروید. 32

دیدگاه سالیوان. 34

دیدگاه هورنای.. 35

دیدگاه اتورانک… 37

دیدگاه آدلر «روانشناسی فردی». 37

نظریة پرز «گشتالت درمانی». 38

اضطراب از دیدگاه رفتارگرایی.. 39

دیدگاه راجرز 40

دیدگاه الیس… 41

دیدگاه گلاسر. 41

دیدگاه علوم پزشکی و زیستی در خصوص اضطراب.. 42

تفاوت و تشابه اختلالات اضطرابی.. 42

تعلل ورزی.. 43

تعلل ورزی تحصیلی.. 44

دیدگاه های موجود در مورد تعلل ورزی.. 46

تعلل به عنوان یک مشکل رفتاری.. 46

تعلل به عنوان یک مشکل شناختی.. 46

تعلل به عنوان یک مشکل انگیزشی.. 47

تعلل به عنوان یک عادت.. 47

تعلل به عنوان یک اختلال شخصیتی.. 47

شیوع تعلل ورزی.. 47

انواع و اقسام تعلل ورزی.. 49

شیوه های درمانی تعلل ورزی.. 51

نظریه منطقی-هیجانی الیس… 51

نظریه درمان شناختی.. 51

نظریه خودناهمگنی.. 52

نظریه مدیریت زمان. 52

نظریه پردازش اطلاعات.. 52

نظریه مدیریت رفتار 53

نظریه انگیزشی.. 53

ارتباط میان تعلل ورزی و سایر ویژگی های روانشناختی.. 53

مدیریت استرس… 55

استرس یا فشار روانی.. 56

منابع استرس… 58

وقایع آسیب زا 58

رویدادهای زندگی.. 59

تعارضات درونی.. 60

استرس ناشی از دگرگونی های اجتماعی.. 60

مدل های نظری استرس… 60

مدل مبتنی بر محرک… 60

مدل مبتنی بر پاسخ. 61

پاسخ های فیزیولوژیک به استرس ها 62

پاسخ های روان شناختی به تنیدگی.. 64

مدل تعاملی.. 65

حل مسأله اجتماعی.. 66

مهارت های حل مسئله. 66

الگوهای حل مسئله. 67

آموزش روش حل مسئله. 68

پیشینه پژوهشی.. 69

پژوهش های انجام شده در داخل کشور 70

پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 75

مقدمه

در این فصل ابتدا به مبانی و ادبیات و پیشنۀ نظری موجود در مورد موضوع پژوهش خواهیم پرداخت و اضطراب و تعلل ورزی و نیز آموزش مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی را از دیدگاه رویکردها و نظریه های مختلف روانشناختی مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد. سپس پیشینۀ پژوهشی داخلی و خارجی را در مورد موضوع پژوهش مورد توجه قرار داده بحث خواهیم نمود.

اضطراب

اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حد اعتدال آمیز وجود دارد و در این حد به عنوان یک پاسخ سازش یافته تلقی می شود. فقدان اضطراب ممکن است فرد را با مشکلات و خطرهای قابل ملاحظه ای مواجه گرداند. اضطراب است که فرد را وا می دارد تا برای معاینه کلی به پزشک مراجعه کند یا در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کند و بدین ترتیب زندگی طولانی ترو بارورتری داشته باشد. بالعکس اضطراب مرضی نیز وجود دارد چرا که اگر حدی از اضطراب می تواند سازنده و مفید باشد و اگر اغلب مردم اضطراب را تجربه می کنند اما این حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد که در این صورت نه تنها نمی توان پاسخ را سازش یافته دانست بلکه باید آنرا به منزله منبع شکست، سازش نایافتگی و درماندگی فراگیری دانست که فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم کند، فقط بر اساس راهبردهای محدود کننده آزادی و انعطاف فردی کاهش می یابد و طیف گسترده اختلال های اضطرابی را که از اختلال های شناختی و بدنی تا ترس های غیر موجه و وحشتزدگی ها گسترده اند به وجود می آورد (دادستان،1383).

اساساً اضطراب را نمی‌توان در قلمرو آنچه تحت عنوان آزردگی مشخص می‌شود محدود كرد، چرا كه احساس اضطراب نه تنها در بیماران افسرده، وسواسی و روان گسسته وجود دارد، بلكه در افراد بهنجار نیز به صورت‌های مختلف، پدیدار می‌گردد. شاید به همین دلیل است كه در مورد اضطراب نمی‌توان تعریف مشخص و روشنی را ارائه داد، چرا كه اضطراب در افراد مختلف به گونه‌های متفاوت بیان می‌شود. با توجه به موارد ذكر شده می‌توان در زیر به تعاریفی در زمینه اضطراب پرداخت:

لافون[1] اضطراب را این چنین تعریف می‌كند: اضطراب یك انتظار به ستوه آورنده است و ممكن است در تنشی گسترده، موحش و اغلب بی‌نام اتفاق می‌افتد، این حالت كه به شكل احساس و تجربه كنونی است مانند هر اغتشاش هیجانی در سطح همبسته روانی و بدنی در فرد پدید می‌آید و ممكن است یك تهدید عینی و اضطراب‌آور داشته باشد. در واقع اضطراب به عنوان احساسی رنج‌آور است كه با یك موقعیت ضربه‌آمیز كنونی یا به انتظار خطری كه به شئی نامعینی وابسته است، تعریف می‌شود (دادستان، 1375).

– اضطراب یك حالت احساسی و هیجانی است كه از خصوصیات برجسته آن تولید حالت بی‌قراری و دلواپسی است كه با اتفاقات زمان و شرایط تناسب ندارد (معانی، 1370).

– اضطراب حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم و وضعیت تحریك تشدید شده هیجانی است كه اساسا نگرانی یا ترس را هم دربر دارد (آرتور[2]، 2007).

– اضطراب را در واقع همه انسان‌ها تجربه می‌كنند، اضطراب احساس ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است كه با یك یا چند تا از احسا‌س‌های جسمی همراه می‌گردد (آلن[3]، 1990).

اما تعریف D.S.M.I.V – از اضطراب این گونه است :

نگرانی پیشاپیش نسبت به خطرها، بدبختی‌های آینده، توأم با احساس بی‌لذتی، با نشانه‌های بدنی تنش، منبع پیش بینی نشده می‌تواند درونی‌ یا بیرونی باشد (پورافكاری، 1368).

و نهایتاً این كه اضطراب عبارت است از احساس مبهم و توأم با ناراحتی كه اغلب منشاء و علت مشخصی ندارد، و برای فرد شناخته شده نیست (آرلن[4]، 1998).

دست یافتن به تعریفی دقیق از اصطلاح اضطراب بسیار دشوار است. اکثر نظریه پردازان با لانگ موافقند که اضطراب یک مفهوم فرضی است. یعنی اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می تواند مفید باشد. لانگ مدلی سه سیستمی از اضطراب ارائه داده است که به طور وسیع به فهم تعریف های مختلف کمک کرده است. نیمرخ اضطراب در افراد مختلف بسته به اینکه کدام نظام بیشترین تأثیر را پذیرفته است، متفاوت خواهد بود. اضطراب در وسیع ترین معنی، به عنوان یکسری پاسخ های جسمی، روانی و رفتاری به فشار روانی در نظر گرفته می شود (پاول و انرایت، 1991).


[1] -Lafon

[2] -Arthur

[3] -Allen

[4] -Arlene

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *