مبانی نظری خستگی روانی ناشی از کار در معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد و بهداشت و سلامت روان معلمان

مبانی نظری خستگی روانی ناشی از کار در معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد و بهداشت و سلامت روان معلمان

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 74 کیلو بایت

تعداد صفحات : 61

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری خستگی روانی ناشی از کار در معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد و بهداشت و سلامت روان معلمان

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

……………..

– خستگی روانی ناشی از کار در معلمان

خستگی روانی ناشی از کار ، از پا افتادگی و رخوت فرد شاغل به خاطر فشار روانی ناشی از کار است که شخص بنا به دلایلی نتوانسته با آن مقابله کند. شغل هر فرد چیزی بیش از کارها و فعالیت های مشخصی همچون، تایپ، رانندگی، ارایه گزارش ومواردی از این قبیل است و مستلزم آن است که وی با همکاران، مافوق ها، ارباب رجوع و سایر همکاران تعامل داشته باشد و قوانین، مقررات و آیین نامه های سازمان را رعایت کند. حتی ممکن است فرد در شرایط کاری یا محیطی که چندان هم مطلوب نباشد کار کند. این بدان معنی است که عوامل موجود در محیط کار بطور وسیعی با سلامت و بیماری افراد شاغل در ارتباطند. در واقع ارزیابی هر فرد درباره کار خود ارزیابی مجموعه ای از متغیرها و عوامل متفاوت را شامل می شود که در نهایت رضایت یا عدم رضایت شغلی فرد و عملکرد وی را تحت تاثیر قرار می دهد (حسینی، 1387: 23).

…………………..

– فشارهای ناشی از محیط کار
۱ ـ تقسیم کار پیچیده و تخصصی شدن مشاغل :

در عصر صنعت و مدرنیسم و زندگی شهری بوروکراسی اداری و تقسیم کار امری پیچیده و اجتناب ناپذیر است. ‌تخصصی شدن شرایط کار در کنار فواید بسیاری که دارد از حیث روحی و روانی از دو جهت آسیب زا ست.
الف – تخصصی شدن و تقسیم کار، انجام کار یکنواخت و تکراری را برای فرد موجب می شود. خستگی روانی ناشی از کار و خستگی روان نتیجه چنین فرآیندی است.
ب – احساس عدم تأثیرگذاری در تولید نهایی سازمان : این حالات روانی بر اثر کار تخصصی فوق العاده شدید ایجـــاد می شود .

…………………………

– عوامل بروز فرسودگی شغلی

عامل اصلی فرسودگی شغلی تحمل فشار روانی ناشی از کار به مدت طولانی و کار زیاد است. اما متغیرهای دیگری نیز در پیدایش این عارضه نقش دارند. عامل اصلی فرسودگی شغلی تحمل فشار روانی ناشی از کار به مدت طولانی و کار زیاد است که به تدریج منجر به تخلیه انرژی روانی فرد شده و زمینه برای ابتلا به فرسودگی شغلی را فراهم می کند. به طور کلی عواملی که موجب فشار روانی می شوند به سه دسته عوامل فردی ،عوامل سازمانی و عوامل محیطی تقسیم می شوند. عدم آمادگی برای احراز شغل، متغیرهای جمعیت شناختی و ویژگی های شخصیتی افراد به عنوان عوامل درون فردی در فرسودگی شغلی شناخته شده است (گیوریان و همکاران، 1390: 178).

………………

-عوامل اقتصادی عاملی برای انگیزش معلمان

منابع انسانی یا به عبارت بهتر سرمایه های انسانی از مهمترین عوامل تولید در یک سازمان به شمار میرود. مهارت روابط انسانی بالاترین اهمیت را در سازمان ها دارد. مدیران با بهره گیری از این مهارت و با استفاده از دانش و سایر منابع سازمانی قادر به انگیزش کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمانی خواهند بود . بنابر این پرسش مطرح شده آن است که عوامل موثر بر انگیزش کارکنان کدام است؟

…………………

– کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد

شتاب تغییرات دنیای امروز، باعث شده است روند حركتها خطی نبوده و الزاماً آینده در راستای گذشته نباشد. از سویی، تجارب گذشته زمانی می‌تواند چراغ فراروی آیندگان باشد كه رفتارها و اتفاقات، تكراری و قابل پیش‌بینی باشند. یكی از زمینه‌های پرچالش امروز جوامع، ‌مدیریت است و چگونگی مدیریت بر نهادها و سازمانها نیز موضوع روز در بسیاری از محافل علمی در میان اندیشمندان است. از آنجایی كه بسترسازی به منظور رفع مشكلات و موانع رشد سازمان‌ها اصولاً با تغییرات بنیادی زمانبر و هزینه‌ساز امكان‌پذیر نیست مدیران به تفكر درباره آسانترین و بهترین راه‌كارها برای رشد و توسعه سازمانهای خود می‌پردازند. محیط‌های سازمانها نیز همانند محیط‌های اجتماعی پیاپی در تلاطم و تغییرند و دریافت‌های گوناگونی كه برای مدیریت بر سازمانها عرضه می‌شوند، پیوسته رو به كاستی و نارسایی‌اند (بشارت و گرامی پور، 2010: 34).

……………..

در کشور ما جدای از آن چیزی که تحت قالبهای مادی و پولی به عنوان پاداش بین کارکنان توزیع می‌گردد، معمولاً اقلامی نیز تحت عنوان خدمات رفاهی به منظور افزایش سطح رفاه و رضایتمندی کارمندان توزیع می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که به علت افزایش میزان تورم و کاهش قدرت خرید کارمندان توزیع چنین اقلامی کمک به افزایش سطح رفاه است . (یوسفی و مرادی، 1390: 60).

……………..

-حل مشکلات معلمان راه حلی برای بهره وری بهتر آموزشی

نیروی انسانی همه افراد (معلم ، كارمند ، مدیر ، مهندس ، كارشناس و … ) را شامل می شود . پس می توان گفت كه مهم ترین ركن هر نظامی را نیروی انسانی تشكیل می دهد كه می تواند كشور را به سوی اهداف توسعه هدایت كند ، استفاده صحیح از نیروی انسانی به مثابه ارزشمند ترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئله ای حائز اهمیت مورد توجه دولت ها بوده است ، به عبارت دیگر می توان گفت كه انسان هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می شود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه ی اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است (رحیمی، 1388: 52).

…………..

– رفتار معلمو سرزندگی دانش آموزان

یادگیری دانش آموزان تا اندازه ی زیادی، منوط به حضور واقعی آن ها در کلاس درس است. به این معنی که در رویای روزانه نباشند و توجه و تمرکز آن ها، معطوف به معلم باشد. برای این کار، معلم باید بتواند در آن ها شور و اشتیاق یادگیری را ایجاد کند و بدون وجود شور و اشتیاق در خود معلم، امکان انتقال آن به دانش آموزان وجود ندارد (زارع پور و مهرآرا، 1387: 35).

…………..

– عوامل مدیریتی موثر بر کار معلمان

زیربنای استقرار چرخه مدیریت بهبود بهره وری این است كه كاركنان یك سازمان تولید فكر كنند. كمبود سازمانها در مقوله بهره وری ، پول، تجهیزات، مواد و امكانات مادی نیست بلكه كمبود اصلی تولید فكر است. سازمانهای موفق و بهره ور علاوه بر نظم بوروكراتیك، تدابیر خاصی برای استفاده از كلیه ظرفیتهای فكری و عملی كاركنان خود اتخاذ كرده اند. علی رغم اینكه اصولاً فعالیت دانشگران و كاركنان علمی و فكری فرمول پذیر نیست سازمانهای پیشرو در بهره وری به تدریج به مكانیسم و شیوه های رهبری و زمینه های مناسب فرهنگی برای هم‌افزایی تلاشها و اندیشه های كاركنان علمی دست یافته اند و موفق شده اند از افكار و ابتكارات و دانش آفرینی سازمانها و توسعه فكری این كاركنان بهره بیشتری ببرند. مدیریت موثر نیروی كار دانشگر و دانشمند نیازمند تدابیری است كه حاصل آن توسعه كیفی و كمی ظرفیت دانش اندوزی، استفاده كارساز از دانش و توسعه دانش در سطح ملی و سازمانی است (فرهودی، 1388: 22).

……………..

– بهداشت و سلامت روان معلمان

توجه به بهداشت روانی در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی کاری فرد بسیار حائز اهمیت است. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که بین مولفه های فشارهای روانی ناشی از محیط کار با تمایل به ترک شغل رابطه مثبت وجود دارد. نتیجه خستگی روانی ناشی از کار از دست رفتن انگیزه، اشتیاق، انرژی و کاهش عملکرد در زندگی است. فرسودگی شغلی تنها خستگی و فشار ناشی از کار نیست که بعد از کار مداوم به وجود آید بلکه به سبک زندگی فرد و ساعات خارج از کار او نیز سرایت می کنند (سروری، 1388: 32).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *