مبانی نظری مهارت های زندگی,ابعاد مهارتهای زندگی,سلامت روان,دیدگاههای سلامت روان

مبانی نظری مهارت های زندگی,ابعاد مهارتهای زندگی,سلامت روان,دیدگاههای سلامت روان

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 116 کیلو بایت

تعداد صفحات : 62

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری مهارت های زندگی,ابعاد مهارتهای زندگی,سلامت روان,دیدگاههای سلامت روان

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

.-
1مقدمه…………………………………………………………………………………………………
2-2مروری بر مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………..
2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی…………………………………………………..
2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی…………………………………..
2-2-3 انواع مهارتهای زندگی……………………………………………………………………..
2-3 ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………….
2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی………………………………………..
2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری……………………………………………….
2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی……………………….
2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی……………………………………….
2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………..
2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی………………………………………………………..
2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام………………………………………………………….
2-7تعریف و اهمیت سلامت روان………………………………………………………………
2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه………………………………………………..
2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف…………………………………………
2-10دید گاههای مختلف در مورد سلامت روانی………………………………………….
2-10-1 دید گاه روان پزشکی…………………………………………………………………….
2-10-2 دید گاه رفتار گرایی………………………………………………………………………
2-10-3 دید گاه انسان گرایی……………………………………………………………………..
2-10-4 دید گاه هستی گرایی…………………………………………………………………….
2-10-5 دید گاه شناختی……………………………………………………………………………
2-10-6 دید گاه بوم شناختی………………………………………………………………………
2-11مبانی نظری عزت نفس……………………………………………………………………….
2-12توجه به عزت نفس در کودکان…………………………………………………………….
2-13اهمیت عزت نفس……………………………………………………………………………..
2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم………………………………………………………….
2-15سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………..
2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور……………………………
2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور……………………………
2-16خلاصه فصل……………………………………………………………………………………..

-1- مقدمه
مساله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است . برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکر و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد . برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی های بالقوه خود بهره مند شوند ، باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف برخوردار شوند . از طرفی دیگر سلامت روانی یکی از بخش های کلیدی و مهم سلامت عمومی می باشد . چنانچه این جنبه مهم ، نیرومند و توانمند باشد ، دیگر جنبه های جسمانی و اجتماعی را نیز تحت حمایت قرار خواهد داد . اما اگر سلامت روانی در معرض خطر قرار گیرد ، دیگر جنبه های سلامت عمومی نیز دچار ضعف خواهد شد . از این رو سازمان بهداشت جهانی ( WHO) بر اهمیت برنامه های پیشگیرانه تاکید می ورزد . یکی از برنامه های طراحی شده توسط سازمان مذکور ، برنامه آموزش مهارت های زندگی است این سازمان نقطه شروع آموزش پیشگیرانه را دوره کودکی و نوجوانی و نقش غیر قابل انکار مدارس می داند.
موسسه ی بریتانیایی تاکد و مولف کتاب « مهارت های لازم برای کودکان مدارس ابتدایی » تعریف دیگری دارد : « مهارت های شخصی و اجتماعی که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود ، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر ، شایسته و مطمئن عمل نمایند.» (سازمان بهداشت جهانی ، نوری قاسم آبادی و محمد خانی ، 1379) .
در امر آموزش بهداشت مثل آموزش مهارت های زندگی ، ضروری است تا عوامل روانی – اجتماعی مانند عزت نفس ، خود پنداره ، شبکه های حمایت اجتماعی و استرس موثر بر رفتار کودکان و نوجوانان ، مورد توجه قرار بگیرند . برنامه های آموزش مهارت های زندگی بر این اصل استوار است که کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیاز دارند که بتوانند از خودشان و علائقشان در برابر موقعیت های سخت زندگی دفاع کنند . مهارت های زندگی متعدد و متنوع هستند ، و برنامه ی آموزش مهارت های زندگی نیز نسبت به پیشگیری ، نگرش کل گرایانه دارد و تنها یک مهارت مثل « نه گفتن » مورد توجه قرار نمی گیرد . از طرف دیگر ، تجارب کشورهای مختلف نیز نشان می دهد که ماهیت و تعریف مهارت های زندگی در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت بوده است با این حال ، تحلیل های بیشتر در زمینه ی مهارت های زندگی نشان می دهد که برنامه های مختلفی که بر اساس آموزش مهارت ها در زمینه ی ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان اجرا شده است ، مشتمل بر چندین مهارت اصلی و اساسی هستند ( طارمیان و همکاران ، 1378) .
2-2- مروری بر مبانی نظری پژوهش
2-2-1تعریف و اهمیت مهارت های زندگی
سازمان بهداشت جهانی در سال 1994 مهارت زندگی را این گونه تعریف می کند : مهارت های زندگی یعنی توانایی لازم برای رفتار مثبت و سازگارانه که به فرد توان رویارویی موثر با چالش های زندگی روزانه را می دهد ( طارمیان ، 1378) .
طبق نظر بروکز (1984) ، مهارت های زندگی رفتارهای آموخته شده و اکتسابی هستند که برای زندگی اثر بخش که شامل آگاهی و ایجاد شرایط لازم جهت رشد چنین رفتارهایی می باشد ، ضروری اند ( گینتر ، 1999).
اگر چه دو اصطلاح مهارت های زندگی و مهارت های اجتماعی هر دو بر اهمیت مهارت های رشدی اساسی زندگی تاکید دارند . اما بین آنها تمایز عمده وجود دارد . مهارت های اجتماعی زیر مجموعه مهارت های زندگی است و شامل عملکرد بین فردی می باشد که از دو بخش درون فردی و بین فردی تشکیل شده است . از جمله این مهارت های اجتماعی ، مهارت جرات ورزی و حل مساله می باشند . عده ای دیگر مهارت های اجتماعی را بر حسب اصلاحات رفتاری قابل مشاهده مانند تماس چشمی و ارتباطات کلامی و غیر کلامی مطرح می کنند (داردن و گازدا ، 1996) .
2-2-2 اهمیت مهارت های زندگی از لحاظ سلامت روانی
رشد انسان در زمینه های روانی ، اجتماعی ، جسمانی ، جنسی ، شغلی ، اخلاقی و عاطفی صورت می گیرد . هر یک از این زمینه ها نیازمند مهارت و توانایی می باشد . در واقع می توان گفت که تکامل مراحل رشدی وابسته به مهارت و برتری در مهارت زندگی است زمانی که افراد مهارت های زندگی اساسی را کسب نمایند در عملکرد بهینه خود پیشرفت کنند آموزش مهارتها نقش اساسی را در بهداشت روانی ایفا می کند و زمانی که در یک مقطع رشدی مناسب ارائه شود نقش برجسته ای خواهد داشت . به طور یقین می توان گفت که بسیاری از نوروزها و سایکوزها ناشی از نقص در رشد مهارت های اساسی زندگی است . در واقع آموزش مهارت زندگی نقش درمانی دارد ( گینتر ، 1999).
آموزش مهارت های زندگی ،‌در برنامه های گوناگونی موثر و مفید بوده است، از جمله : برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد (بوتوین، 1984؛ پنتز ، 1983) بارداری نوجوانان (زابین 1986؛ شینكه ، 1986) ، ارتقای هوش (گونزالس 1990) ، پیشگیری از بی بند و باری جنسی (الویس ، 1990) ، پیشگیری از ایدز(سازمان بهداشت جهانی ، 1994، انجمن كتاب مقدس ) آموزش صلح (پراتزمن 1998) و ارتقای اعتمادبه نفس و عزت نفس (تاكد، 1990) . بنابر این اهمیت و ارزش آموزش مهارت های زندگی با اهداف گوناگون پیشگرانه و افزایش سطح سلامت ،‌نمایان می گردد. در تحقیقی از (ترزا 1995) ، افزایش مهارتهای زندگی در پیشگیری از خودكشی موثر نشان داده شد. همچنین (كیم 1994) ، دریافت كه آموزش مهارت های زندگی بر كودكان دارای ناتوانی های یادگیری موثر است ( به نقل ازسازمان بهداشت جهانی، نوری قاسم آبادی و محمد خانی ، 1377).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *